Tuduhan Tidak Lindungi Islam Kerana Mahathir Lakukan Ini



Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad telah dituduh tidak melindungi Islam sebagai agama rasmi Malaysia. Tuduhan itu akibat ia melantik seorang bukan Melayu-Melayu sebagai Peguam Negara yang baru.

Kerajaan Pakatan Harapan (PH) juga dikritik kerana mengkaji semula fungsi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), badan Islam yang kuat di negara ini.

Beliau berkata "Itu tidak benar kerana kita juga bertanggungjawab untuk mengawal selia negara tanpa konflik dengan ajaran Islam," kata Mahathir

Pada hari Selasa (5/6/2018), Tommy Thomas, seorang warganegara bukan Melayu-Islam diluluskan untuk berkhidmat sebagai Peguam Negara. Identiti etnik dan agama Thomas tidak disebut apabila dilantik sebagai pengganti Peguam Negara Mohamed Apandi Ali.


Pengkritik kerajaan Mahathir telah muncul dari organisasi Melayu dan Islam bukan kerajaan, beberapa pemimpin politik di UMNO dan Parti Islam Malaysia. Perlantikan Thomas sebagai Peguam Negara dipertikaikan dengan anggapan bahawa ia tidak akan peka terhadap isu undang-undang yang melibatkan Islam dan umat Islam.

Sebelum ini, kerajaan Mahathir juga melantik Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan Malaysia yang pertama di etnik Cina.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri Wan Azizah Ismail berkata tidak ada masalah yang berkaitan dengan kepentingan Islam dan orang Melayu hanya kerana Thomas dilantik sebagai Peguam Negara.

"Kita mempunyai perlembagaan persekutuan yang jelas, dan siapa pun Peguam Negara harus menegakkan perlembagaan," kata isteri Anwar Ibrahim.

sumber : sindonews.com
close
==[ Close ]==