Mahathir : Pegawai Negeri Dilarang Terima Hadiah!



Pakatan Harapan Pakatan yang mengawal kerajaan Malaysia terus mewujudkan peraturan baru untuk para pegawainya dalam memerangi rasuah.

Pegawai negeri yang tinggi, termasuk menteri, dilarang menerima sebarang hadiah selain bunga dan makanan. Perdana Menteri (PM) Malaysia Mahathir Mohamad berharap kes rasuah akan dikurangkan dalam tempoh pemerintahannya. Setakat ini, dasar ini hanya terpakai kepada penjawat awam (PNS).

Sebelum dipilih sebagai perdana menteri Malaysia yang baru, Mahathir berjanji untuk menyiasat dengan teliti setiap kes rasuah, termasuk mereka yang mempunyai kuasa dan kuasa. Dia mendakwa tidak akan selektif kerana dia mahu menguatkuasakan undang-undang seperti yang mungkin.

"Jika terdapat hadiah, ia hanya boleh berbentuk bunga dan makanan. Anda (pegawai negeri) tidak dibenarkan menerima hadiah lain. Pemberi dan penerima sama-sama bersalah dan akan dikenakan hukuman, "ujar Mahathir selepas mempengerusikan mesyuarat kabinet kepada awak media, seperti ditulis thestar.com, kemarin.

Di bawah kepimpinan Mahathir, Malaysia menubuhkan sebuah institusi perjuangan rasuah baru, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dan Pemerintahan (GIACC) minggu lepas. Kerana, komisen antikorupsi sebelumnya dianggap kurang berkesan dan berkuasa. GIACC akan menyelia pelbagai institusi berkaitan di Malaysia.

GIACC akan diketuai oleh bekas ketua Suruhanjaya Pembasmian Rasuah Malaysia (SPRM), Abu Kassim Mohamed. Dia dijangka menjadikan Malaysia bersih dari rasuah dan bertindak tegas terhadap setiap pelakon. Lembaga yang akan dibawahi meliputi Institut Integriti Malaysia (IIM), Biro Pengaduan Awam (BPA), dan Suruhanjaya Badan Penegak Integriti (EAICA).

Rasuah Pembelian Submarine
Sementara itu kabinet Malaysia membincangkan pembentukan pasukan khas untuk siasatan dakwaan rasuah ketika pembelian dua kapal selam Perancis pada 2002. Pada masa pembelian itu, Kementerian Pertahanan dipimpin Najib Razak yang kini lengser dari jabatan perdana menteri (PM) selepas kalah pilihan raya.

Sejak kalah pilihan raya bulan lalu, Najib dilarang meninggalkan Malaysia dan suruhanjaya anti-rasuah melancarkan kembali penyelidikan tentang dana mi liaran dolar yang hilang dari lembaga negara yang dia dirikan. Najib menafikan semua tuduhan tersebut.

Walau bagaimanapun, selama hampir satu dekad berkuasa, dia didakwa membungkus skandal yang melibatkan kewangan, termasuk dalam perjanjian untuk kapal selam yang didakwa rasuah. Peguam kewangan Perancis juga menyiasat penjualan kapal selam kelas Scorpene yang dibina syarikat kapal perang milik negara DCN International (DCNI).



sumber : sindonews.com
close
==[ Close ]==