Negara Lawatan Pertama Mahathir




Indonesia menjadi negara pertama yang dilawati oleh Perdana Menteri (PM) Malaysia Mahathir Mohamad sejak beliau dilantik pada 10 Mei lalu. Mahathir tiba di Jakarta semalam disambut oleh Presiden Joko Widodo. Di sebalik lawatan ini, Mahathir menunjukkan pentingnya kedudukan Indonesia untuk kerajaan baru Malaysia.


Mahathir berkunjung ke Indonesia bersama isterinya, Siti Hasmah Mohd Ali, dan para peja bat dari Pejabat Perdana Menteri (PM) dan Kementerian Luar Negeri (Kemlu). "Semasa lawatan, Perdana Menteri akan bertemu Yang Mulia Joko Widodo, Presiden Republik Indonesia, dan akan diikuti makan tengah hari yang diadakan presiden," kata kenyataan Kemlu Malaysia. PM Mahathir juga akan berjumpa dengan masyarakat Malaysia di Jakarta.
"Lawatan ini akan menyediakan platform bagi kedua-dua pemimpin untuk mengukuhkan lagi hubungan dua hala dan kerjasama antara kedua-dua negara. 

Ia juga akan membolehkan Malaysia menggalakkan dasar kerajaan baru dan menangani isu-isu yang saling menguntungkan, "jelas Kementerian Luar Malaysia. Mahathir dan Presiden Joko Widodo juga akan bertukar pandangan mengenai isu-isu serantau dan global yang saling menguntungkan kedua-dua negara. Indonesia adalah salah satu rakan kongsi terdekat dan jiran penting Malaysia. Kedua-dua negara mempunyai hubungan dagangan yang kukuh.

Pada 2017, jumlah nilai perdagang an bilate ral tercatat sebesar 72,63 bilion ringgit Malaysia atau me ningkat 22% berbanding 2016. Besarnya total perdagangan itu membuat Malaysia sebagai rakan dagang terbesar ke-7 secara global dan rakan dagang terbesar ketiga antara negara-negara anggota Persatuan Bangsa-bangsa Asia Tenggara (ASEAN) selepas Singapura dan Thailand.


sumber : sindonews.com

close
==[ Close ]==