Najib : Ini Mangsa Dendam Politik



Najib dan keluarganya telah menjadi perhatian ramai sejak dua bulan lalu sejak kehilangan pilihan raya. Bekas mentor Najib, Perdana Menteri Mahathir Mohamad membuka semula siasatan domestik berhubung dengan 1MBD. Najib dan isterinya, Rosmah Mansor, telah diharamkan meninggalkan Malaysia.

Pihak berkuasa Malaysia juga menginterogasi anak tiri Najib. Tidak hanya itu, beratus-ratus akaun bank yang dimiliki oleh institusi peribadi dan Malaysia yang didakwa menerima aliran dana dari 1MDB juga dibekukan

Sementara itu, Muhammad Shafee Abdullah, yang mengetuai pasukan undang-undang dalam kes rasuah Najib, mendedahkan kliennya menghadapi "mahkamah oleh media" sebelum kes itu dibawa ke mahkamah. "Jika ia hanya media, maka mungkin sesuatu yang lain. Tetapi, ia datang dari para menteri ... mengutuk pelanggan saya, "kata Muhammad Shafee dalam perbicaraan pada hari Rabu. Beliau berkata ia tidak akan menjadi perbicaraan yang adil sekiranya mahkamah media berterusan.

Thomas mendedahkan penyiasatan tersebut akan menjadi objektif dengan penyiasatan. "Bagaimanapun, tidak adil membiarkan orang ramai tidak mendapat maklumat mengenai kemajuan kes itu, terutama liputan media di luar Malaysia," katanya.

Skandal 1MDB meletus sejak 2015. Ia bukan hanya dibincangkan dalam media Malaysia, tetapi perkembangan isu itu menjadi perkara utama dalam banyak media di luar Malaysia. Proses penyiasatan 1MDB juga merupakan berita hangat di Malaysia. Banyak siaran TV tempatan menyiarkan acara secara langsung dari serbuan polis ke percubaan.

Lebih-lebih lagi, Mahathir dan ahli kabinetnya sering bercakap mengenai skandal itu. Najib berkata beliau menjadi mangsa "dendam politik".

sumber : sindonews.com

close
==[ Close ]==