Film Hollywood Ini Dari Wang Haram Najib




Bekas PerdanaMenteri Malaysia Najib Razak ditangkap oleh pihak berkuasa di Kuala Lumpur pada tanggal 3 Juni 2018 mengenai skandal rasuah yang didakwa di agensi kewangan dan pelaburan negeri, 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Penyiasat AS yang menyiasat skandal rasuah yang dikatakan dikenali sebagai dana dicuri 1MDB yang digunakan untuk membuat filem-filem Hollywood oleh sebuah syarikat yang dimiliki oleh anak perempuan Najib, Riza Aziz.


Syarikat filem itu dinamakan Red Granite Pictures Inc. Salah satu filem Hollywood yang menggunakan dana yang dicuri ialah filem "The Wolf of Wall Street" yang diarahkan oleh Martin Scorse. Anak tiri Najib bersetuju pada bulan Mac untuk membayar kerajaan  $ 60 juta untuk menyelesaikan tuntutan yang mendapat manfaat daripada skandal 1MDB.

Keluarga Najib memberitahu Channel News Asia bahawa bekas pemimpin Malaysia itu akan dibawa ke mahkamah Rabu (4/7/2018) esok untuk mendengar tuduhan itu. Sebelum penangkapan Najib, Riza Aziz dipersoalkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Apabila tiba di ibu pejabat SPRM, muka Najib yang tegang dan enggan bercakap dengan pemberita. Skandal rasuah dalam dana 1MDB ini menyumbang kepada kekalahan Najib dalam pilihan raya 9 Mei ini.

Siasatan kes ini ditutup secara ringkas. Bagaimanapun, Mahathir Mohamad, yang dipilih sebagai perdana menteri baru Malaysia, membuka semula siasatan kes itu. Di bawah pemerintahan Mahathir, Najib dan isterinya diharamkan meninggalkan Malaysia. Dia telah diperiksa beberapa kali sehingga akhirnya ditangkap hari ini. Najib telah diperiksa untuk aliran tunai $ 7 juta misteri ke dalam akaun peribadinya. Dana itu dipindahkan melalui SRC International Berhad, anak syarikat 1MD apabila Najib berkuasa. Beliau telah dinafikan rasuah dana 1MDB. Dia mendakwa, dana yang mengalir ke dalam akaun peribadinya adalah sumbangan dari Kerajaan Arab Saudi.

sumber : sindonews.com
close
==[ Close ]==