Ini Barang Kemas Wajib Pesanan Rosmah Lebih Dari RM 59 juta



Pembekal barang kemas antarabangsa kelas tinggi mendedahkan bahawa isteri bekas Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, Rosmah Mansor, adalah pelanggan lama. Pembekal juga memperincikan 44 perhiasan yang merupakan pesanan wajib Rosmah dengan harga keseluruhan USD14.787.770 atau lebih daripada RM 59 Juta.

Pembekal perhiasan adalah Global Royalty Trading SAL, sebuah syarikat perhiasan yang berpusat di Beirut, Lubnan. Pembekal yang mempunyai senarai pelanggan eksklusif ini kini memberi isyarat kepada isteri Najib untuk menghantar perhiasan "yang hilang".

Syarikat itu meminta 44 perhiasan yang dipesan oleh Rosmah, dikembalikan

Nota menunjukkan Global Royalty adalah sebuah syarikat perhiasan antarabangsa yang mantap. Syarikat itu menyediakan perhiasan kepada pelanggan kaya di seluruh dunia.

Menurut syarikat itu, semua perhiasan yang diperintahkan telah dihantar kepada isteri Najib untuk penilaian. Selepas dinilai, Rosmah memilih untuk membelinya.

Syarikat itu mendakwa Rosmah akan mengeluarkan pembayaran atas nama sendiri atau melalui pihak ketiga untuk perhiasan yang dipilihnya.



"Defendan (Rosmah) secara peribadi akan menerima perhiasan itu sendiri dan / atau melalui wakil / ejennya di Kuala Lumpur, Dubai atau Singapura," kata kenyataan syarikat itu.

"Ini adalah proses semulajadi semua urus niaga antara Plantif (Global Royalty) dan defendan. Semua transaksi dilakukan dengan plaintif dan / atau wakil jualan, "kata kenyataan itu, yang dipetik oleh The Star pada Rabu (11/7/2018).

Royalti Global mendakwa menghantar 44 barangan perhiasan bernilai kira-kira USD14.787.780 kepada Rosmah pada bulan Februari.

Pada 26 Jun, syarikat itu memfailkan saman terhadap Rosmah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Dalam pernyataan tuntutannya, Global Royalty merujuk kepada memorandum nomor 926 bertarikh 10 Februari yang melalui ejen jualan / ejennya, Samer Halimeh dan / atau Maen Shakhsir, menyerahkan perhiasan kepada Rosmah.

Antara barangan yang paling mahal ialah cincin berlian bernilai USD925.000. Cincin itu terdiri daripada berlian biru 16.5 karat dengan kelas VVS2 yang diperakui oleh Gemological Institute of America

sumber : sindonews.com
close
==[ Close ]==