Najib Membuat Balasan Ini Kepada Penyiasat 1MDB


Bekas Perdana Menteri (PM) Najib Razak membuat balasan. Najib akhirnya memfailkan tuntutan mahkamah terhadap tiga pasukan penyiasatan tinggi yang menyiasat berbilion ringgit dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Langkah itu adalah tindak balas terhadap tindakan penyiasat yang memfailkannya ke mahkamah untuk menghadapi tiga tuduhan rasuah dan satu kes ganjaran.

Najib, yang kehilangan kuasa dalam pilihan raya parlimen pada bulan Mei, kini telah ditangkap. Najib telah berulang kali menafikan penglibatan dalam skandal rasuah.

Tiga tindakan undang-undang Najib sebenarnya difailkan minggu lepas tetapi hanya mendedahkan kepada orang ramai semalam. Tiga pegawai yang didakwa adalah ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Mohd Shukri Abdull, ketua polis Malaysia Amar Singh dan Peguam Negara Tommy Thomas. Ketiga-tiga mereka dianggap prasangka terhadap Najib dalam penyiasatan skandal rasuah.

Badrul Abdullah, peguam Najib yang mengetuai dua firma undang-undang, berkata pemfailan tuntutan itu berdasarkan kepada kenyataan yang dibuat oleh tiga individu itu. "Kami sedang mencari keputusan mahkamah sama ada terdapat unsur konflik kepentingan di kalangan individu tersebut dalam mengendalikan kes itu," katanya kepada Reuters.

Berdasarkan rekod mahkamah, tuntutan itu difailkan pada 30 Jun dan bagi pihak Najib, yang telah berkuasa selama 10 tahun sebagai plaintif. Peguam Najib dan defendan dijadual bertemu hakim pada awal perbicaraan pada 16 Julai.

Pada bulan Mei, Shukri berkata siasatan 1MDB pada 2015 ditindas, manakala Singh mengetuai operasi serbuan hampir $ 275 juta dalam kekayaan Najib. Sementara Thomas adalah ketua pasukan pendakwaan pada perbicaraan Najib pada Rabu (4/7) mengenai pemindahan dana bernilai 42 juta ringgit ke akaunnya dari SRC.

sumber : sindonews.com
close
==[ Close ]==