Mahathir : "Orang Malaysia, Orang Indonesia. Sama"



Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad berkata Indonesia-Malaysia mempunyai banyak persamaan dan tidak sedikit warga Indonesia tinggal di Malaysia. Sebenarnya,

Mohamad Ali berasal dari salah satu daerah di Indonesia.

"Terdapat banyak Mahathir menyebut bahawa ayah mertuanya atau ibu bapa isterinya, Siti Hasmah ketawa Presiden Jokowi bersama pangkat pegawai negeri yang hadir di Istana
persamaan antara rakyat Malaysia dan Indonesia, malah banyak rakyat Indonesia
yang tinggal di Malaysia, termasuk ayah mertua saya," kata Mahathir dengan
Presiden Bogor pada hari Jumaat (29/6/2018).


Dikenali sebagai mertua Mahathir, seorang nomad dari Koto Rajo, Rao, Pasaman, Provinsi Sumatera Barat. Mengenai persamaan Malaysia dan Indonesia, maka Mahathir akhirnya memutuskan untuk melawat negara-negara ASEAN ke negara-negara ASEAN yang pertama iaitu Indonesia.

"Saya sangat gembira melihat majlis itu luar biasa, dan saya sangat gembira untuk berjabat tangan dengan kanak-kanak kecil yang berkumpul sebelum ini," kata Mahathir. Semasa lawatannya ke Indonesia, Mahathir berharap hubungan kedua-dua negara dapat ditingkatkan untuk saling menguntungkan Indonesia dan Malaysia.
"Banyak perkara yang dapat diperoleh jika Indonesia dan Malaysia bekerjasama dalam semua bidang, termasuk politik, ekonomi dan hubungan antara negara," katanya.

sumber : tribunnews.com


close
==[ Close ]==