Putera Palsu Terbukti Selepas Makan Makanan Ini



Babi adalah haram untuk umat Islam. Makanan ini juga menjadikan topeng seorang putera Arab Saudi palsu ditemui.

Bangsawan bangsawan palsu yang bernama Kera ini bernama asli Anthony Gignac. Lelaki berusia 47 tahun ini sebenarnya seorang penipu yang lahir di Colombia yang diadopsi pasangan Michigan, Amerika Syarikat (AS).

Penipuan ini berpindah ke Amerika Syarikat pada awal 1990-an dan telah menggunakan identiti yang dicuri sejak tahun 1991.

Dia menjalani gaya hidup mewah di penthouse di Fisher Island di Miami Beach. Dia membeli Ferrari, Rolls Royces, jam tangan Rolex, perhiasan Cartier. Gignac yang menggunakan nama palsu "Sultan Bin Khalid Al-Saud" bahkan merancang untuk membeli sebuah hotel persendirian.

Hanya mendakwa sebagai putera Saudi dan seorang pelabur yang kaya, dia berjaya menipu pelabur AS tempatan untuk membuat berjuta-juta dolar Amerika. Dia juga cuba menipu pemaju hartanah AS, Jeffrey Soffer.

Tindakan itu terhenti apabila dia ditangkap oleh pihak berkuasa Amerika Syarikat pada November 2017 semasa perjalanan dari London ke New York dengan pasport yang berbeza. Dia menangkap laporan Soffer dengan tuduhan penipuan.

Pada bulan Mei, sebuah mahkamah Florida mendakwa Gignac dengan tuduhan melayan pelabur tempatan untuk memberinya berjuta-juta dolar. Hanya dengan mendakwa sebagai seorang bangsawan Saudi, Gignac berjaya membuat mangsanya percaya bahawa dia seorang bangsawan kaya yang akan menjadi rakan niaga yang menguntungkan.

Mengutip laporan Miami Herald, topeng penipu itu ditemui kerana ketidaktahuannya terhadap tradisi Muslim, salah satunya haram untuk makan daging babi.

Apabila mensasarkan Soffer, putera Saudi menaikkan pemaju timur yang sebenar untuk memenuhi cara membeli saham di salah sebuah hotelnya.

Soffer tidak menyedari pada mulanya bahawa Gignac adalah bangsawan palsu. Dia curiga apabila Gignac tidak mempunyai masalah dengan makan makanan haram untuk orang Islam, termasuk daging babi.

Soffer kemudian meminta pasukan keselamatannya memeriksa Gignac. Setelah yakin bahawa Gignac adalah putera palsu, Soffer melaporkannya kepada polis persekutuan.

Dalam satu perbicaraan pada hari Isnin (9/7/2018), Gignac, yang telah dikunci di pusat tahanan Miami sejak November, mengaku bersalah untuk menyamar sebagai pegawai kerajaan asing, melakukan kecurian identiti, dan melakukan penipuan.

"Percayalah bahawa Gignac adalah anggota diraja dan seorang diplomat Arab Saudi, dengan cara membeli sebuah hotel, (pengembang) menyatakan minatnya dalam perjanjian," aduan jenayah itu, tanpa menyebut nama hotel atau nama Soffer.

sumber : sindonews.com
close
==[ Close ]==