Najib Rebut Kembali Harta Rampasan Polis



Bekas perdana menteri Malaysia Najib Razak berkata saudara-mara dan "pihak ketiga" telah memulakan proses undang-undang untuk menuntut barang berharga yang disita oleh polis.

Polis telah mengisytiharkan nilai barangan mewah dan perhiasan dirampas untuk mencapai USD273 juta , yang dianggap sebagai yang terbesar dalam sejarah negara. Kesemua barang itu dirampas dari beberapa harta yang dikaitkan dengan Najib.

Bekas ketua Malaysia menegaskan bahawa kebanyakan barangan yang dirampas adalah hadiah.

Perincian barang yang dirampas termasuk 12,000 keping barang kemas, beg berisi hampir $ 30 juta dalam bentuk tunai dalam bentuk 26 mata wang yang berlainan, lebih dari 400 jam tangan senilai USD19.3 juta, dan barang pereka lain.

Najib, yang juga ketua gabungan Barisan Nasional, meletak jawatan selepas kalah dalam pilihan raya bulan lalu. Beliau telah dikaitkan dengan dakwaan skandal rasuah di institusi kewangan negeri 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Walaupun isterinya, Rosmah Mansor, telah dikritik secara meluas kerana membeli-belahnya yang mewah.

Siasatan ke atas skandal rasuah yang dituduh itu digantung apabila Najib berkuasa. Bagaimanapun, selepas Mahathir Mohamad dipilih semula sebagai Perdana Menteri Malaysia melalui kemenangan dalam pilihan raya, siasatan kes dibuka semula.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Khamis, Najib menegaskan bahawa kebanyakan barang yang dirampas itu adalah hadiah dari rakan dan pegawai asing, termasuk para bangsawan, semasa majlis-majlis khas seperti lawatan rasmi dan hari lahir.

"Beberapa perkara yang dirampas adalah milik saudara-mara dan pelbagai pihak ketiga, mereka kini telah memulakan prosiding undang-undang untuk menuntut barang-barang mereka daripada polis," kata Najib, yang dipetik oleh AFP pada Jumaat (29/06/2010).


Beliau juga menafikan kuantiti dan penghakiman barang yang dilepaskan oleh polis.

"Apa-apa penilaian berdasarkan harga semasa akan menjadi tidak realistik, mungkin akan bertambah baik dan akan memberikan gambaran yang sangat menyimpang kerana barang-barang ini diterima sebagai hadiah sepanjang tempoh beberapa dekad," katanya.

Beliau berkata menonton Rolex Daytona bahawa polis bernilai AS $ 842,000 itu adalah hadiah dari putera Timur Tengah yang melawat Malaysia.



sumber : sindonews.com
close
==[ Close ]==