Lagi, Pembangkan Dibuat 'panas' Kerana Ulah Guan Eng


Pada sidang Dewan Rakyat seketika kecoh pada pagi ini bila kenyataan dari  Menteri Kewangan Lim Guan Eng (LGE) yang  telah menimbulkan kemarahan dari anggota parlimen pembangkang .
Ia yang bermula pada saat LGE menjawab soalan yang lisan dari Datuk Takiyuddin Hassanyang menanya pendirian kerajaan apabila terdapat kerajaan negeri-seperti Kelantan & Terengganu-yang mahu untuk meneruskan projek dari Rangkaian Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan menggunakan  inisiatifnya sendiri .
Kata dari LGE kerajaan pusat sedia kini telah  menunggu kenyataan  yang  rasmi di buat Kota Bharu / Kuala Terengganu tuk mengambil alih dari projek yang berkenaan apabila mereka benar - benar berminat untuk melaksanakannya .
" Pada masa yang sama , saya terfikir , bagaimana Kelantan boleh untuk melaksanakannya apabila gaji ( untuk kakitangan awam dinegeri itu )  pun tak mampu nak bayar ,  " Ujarnya.
Kenyataan itu pun trlah mendorong untuk Takiyuddin bingkas bangun serta  meminta kepada LGE untuk menjelaskan kenyataan itu lebih lanjut .
Katanya dari LGE pun juga  tak wajar membuat tuduhan yang rambang sebegitu .
" Boleh beritahu apabila kerajaan Kelantan tidak boleh bayar gaji ? Jangan tuduh tuduh , ini menyeleweng ( mengelirukan ) dewan , " ujarnya.
Kata dari  Takiyuddin pada pemberian daripada pusat tuk negeri - negeri bukanlah sebuah petanda bahawa sesebuah kerajaan tak mampu untuk membayar gaji kakitangan pada masing masing .
" Itu bukan tidak boleh bayar , " ujarnya.
Keadaan itu pula menyebabkan dampak dari beberapa anggota parlimen,  termasuk juga Datuk Ahmad Jazlan Yaakub ( B N Machang ) yang mendesak agar LGE menarik balik dari kenyataan tersebut.
sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==