Kerajaan HARAPAN Mudah Ubah Pikiran, Guan Eng Rajanya


Kerajaan Pakatan Harapan atau yang disingkat HARAPAN kini telah mengambil alih kepimpinan Malaysia serta juga pula semakin menghampiri 200 hari . Yang kita sebagai rakyat perhatikan yakni sebuah kerajaan flipflop serta sebuah kerajaan yang ' consistently inconsistent ' . 
Misalnya saja pada dasar pengambilan pekerja asing yang mempunyai implikasi amat besar pada hampir semua sector-sektor industri diMalaysia. Pada mula mula , kerajaan kata nanti akan haramkan tukang masak dari warga asing , tak sampai hingga sehari menteri kata itu hanya cadangan . 
Sehari setelah ia mengatakan kemasukan pekerja asing maka perlulah  di hentikan segera , namun pada hari lain tukar pula nadanya, kata kerajaan beri jaminan pada  pekerja asing tak akan menjejaskan pekerjaan pada orang tempatan . Ingatkah lagi apa yang telah berlaku pada pengumuman projek -  projek rakyat seperti ECRL dan juga lainnya? Bercampur aduk pada kenyataan yang telah di keluarkan.
Sehingga kini , masih terdapat projek kerajaan serta agensi kerajaan yang tak ada keputusan serta panduan hala tuju yang jelas.
Penjawat awam , pengusaha projek , kontraktor , serta juga rakyat , malah sebilangan besar pemimpin juga tak tahu apakah keputusan muktamad serta langkah seterusnya .
Ada pengusaha yang perniagaan, mereka juga bagaikan telur dihujung tanduk serta ramai pekerja yang nantinya bakal kehilangan nafkah hidup akibat kerajaan hari ini .
Flip flop serta ketidakpatuhan terhadap perjanjian ini maka telah mengakibatkan kerajaan hilang kredibiliti serta berlakunya aliran keluar dana asing . Pelabur asing juga telah hilang keyakinan terhadap Malaysia .
Bertahun - tahun juga pemimpin HARAPAN, menjaja idea pendidikan juga percuma , mansuh PTPTN sampai berkhemah diDataran Merdeka , ataupun tangguh bayaran PTPTN .
Selepas menjadi kerajaan , terkejut saya jika baca kenyataan menterinya menghina pelajar , meminta mereka yang bersikap amanah serta buat bayaran balik dengan segera .
Sedar maupun tidak sedar , saya baca dari Twitter semalam ada ura  - ura telah berlaku kenaikan yuran universiti tertentu - tak ada pengumuman namun di buat secara senyap senyap .
Didalam perkara ini , apakah nanti juga  akan berlaku flip - flop lagi ? Ada pula kenyataan, yang pada mulanya nanti akan  menghalang pemberian visa serta pemilikan hartanah oleh warga asing , seolah - olah bukanlah warganegara tak di alu alukan .
Flip-flop , sehari 2 kemudian jelaskan bahawa bukanlah warganegara di alu -alukan sebagaimana dibawah syarat dalam pemilikan hartanah sedia ada serta skim Malaysia My Second Home . apabila diantara mereka yang semua ini , sepertinya menteri kewanganlah raja dari flip-flop. Banyak kesilapan pada laporan angka kewangan serta pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan ( SST ) . 
Menteri kewangan pada kita ini yang seolah olah ia ketagih perhatian yang baru - baru ini telah mengumumkan bayaran levi yang akan ditanggung kebanyakannya oleh para pekerja asing . Pada hari keesokannya , kata pula kerajaan nantinya akan kembali kestruktur yang lama dibawah tanggungan majikan .
sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==