Lepas Dikurung, Disiksa dah. Sangat ketelaluan!



3 warden dari pusat pemulihan akhlak di kenakan perintah tahanan reman bagi membantu untuk siasatan dalam mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan, kerana mendatangkan juga kecederaan .

Ketua dari Polis Daerah Kuala Muda , yakni merupakan Asisten Komisioner Adzli Abu Shah mengatakan bahawa , kesemua suspek yang di panggil “ustaz” di tahan susulan laporan polis yang di buat 2 pelatih pada  26 November yang lalu, yang mendakwa mereka telah di pukul .

Yang menurutnya , siasatan yang terperinci sedang di jalankan yang berhubung kes terbabit .

Sinar Harian pada 29 November tahun 2018 telah menyiarkan dakwaan pada 2 pelatih dari Kulim & Baling yang juga terpaksa untuk melarikan diri dari pusat itu, akibat tak tahan terhadap tindakan-tindakan pihak pengurusan dari asrama yang bertindak keterlaluan .

Mangsa juga telah mendakwa di dera sepanjang dalam menjalani rawatan-rawatan pemulihan yang  termasuk juga  pernah di gari & di kurung selain di pukul menggunakan dari  batang paip serta rotan sehingga dapat mengakibatkan kecederaan .

Di fahamkan juga , pelatih pun tak di benarkan keluar dari premis yang terbabit di dalam tempoh waktu 4 bulan yang pertama & tak boleh untuk bertemu dengan  ibu bapa bahkan perlu mengikuti rawatan serta juga pemulihan dengan ala ketenteraan .



Akibat dari  tak tahan yang selalu di pukul , di rotan dan di hokum , 7 pelatih pun melarikan diri pada jam 2 pagi, Isnin yang lalu dari asrama .

2 pelatih yang telah menyembunyikan diri dirumah saudara terdekat Tikam Batu meski  bagaimana pun berjaya di kesan .

Warden yang juga bertindak mahu untuk  menahan mereka yang semula telah melakukan kekerasan-kekerasan dengan membelasah yakni termasuk menggari , memukul , menyepak bahkan juga  mengheret kedua - dua pelatih dan kemudian di bawa pulang sambil di saksikan tuan rumahnya .

Mangsa pun mendakwa mereka telah mengalami lebam lebam pada seluruh badan , luka dikepala dengan 7 jahitan , kesan pukul dibelakang badan serta juga masih trauma hingga saat ini .

sumber : sinarharian.com
close
==[ Close ]==