Ekin Dedah Semuanya! Selepas 10 Tahun Bersuamikan Mawi



Asmawi bin Ani lahir pada 25 Ogos 1981 , lebih di kenali dengan nama panggung , yakni adalah Mawi , merupakan penyanyi & pemenang Malaysia didalam dengan pertunjukan realiti popular diMalaysia Ketiga , Akademi Fantasia . Ayahnya seorang yang pandai besi dikelahirannya diKulai .

Akademi Fantasia ( biasanya di singkat AF ) merupakan  rancangan dari  televisyen realiti pertama Malaysia di mana beberapa dari peserta yang di panggil pelajar yang  bersaing untuk gelaran menang serta juga peluang untuk memulakan dari kerjaya mereka diindustri hiburan

Musim yang pertama di tayangkan pada tangal 3 Jun tahun 2003 serta juga merupakan salah satu dari pada pertunjukan yang tertinggi diAstro Ria . Lagu yang tema bertajuk " Menuju Puncak " dilakukan oleh Juwita Suwito , meruupakan dari kakak composer , Aubrey Suwito .

Format dari pertunjukan yang di ambil dari " La Academia " ,  berasal dari Mexico . Malaysia merupakan Negara yang pertama di Asia Tenggara ,  yang memiliki   versi dari pertunjukan sendiri . Yang selanjutnya , ia pun juga telah di ikuti oleh Indonesia serta juga Thailand , yang telah memberi respons yang positif di bandingkan dengan siri dari  Idol .

Pertunjukan ini telah  membuat sejarah yang tersendiri didalam Musim 5 bila Norsyarmilla Jirin yang  di nobatkan sebagai pemenang yang  pertama wanita , memecahkan coretan dar  pemenang lelaki untuk  4 musim yang pertama

Rekod itulah  kemudian di teruskan pada saat Stracie Angie Anam yang di umumkan sebagai pemenang di Musim 6 Pada tanggal 13 Januari 2011 , di umumkan bahawa musim kesembilan nantinya akan menjadi musim yang terakhir dari Akademi Fantasia yang asal .

Selain dari menyanyi , dia saat ini menguji dari kemahirannya didalam bertindak serta juga melakukan perbuatan yang  ajaib . Dia pula seorang ahli dari perniagaan  baru . 


sumber : dharian.com


close
==[ Close ]==