Apa Yang Terjadi Apabila PAS Perintah Malaysia



Imbas dari kisah yang lama di masa saya kerja dengan Harakah yang dulu . Dua kali yang sebenarnya .pada kali yanng  pertama bantu wujud kan Harakah Web TV .Lepas dari itu Harakah English . Bertugas disitu untuk membuka peluang untuk  bertemu dengan pemimpin serta juga ahli PAS .
Dan pada kesempatan itu pula  kerap juga saya gunakan untuk bertanya dengan mereka dari  apa sebenarnya dari Negara Islam yang PAS uar uarkan . Jawapan yang telah saya peroleh pun juga samar samar . Ramailah yang bercakap soal konsep . Konsep dari Negara yang  berkebajikan , Islam untuk semuanya , macam - macam lagi , tapi tidak ada yang jelas .
Maksudnya pun  tak ada yang di berikan gambaran yang jelas selain mengatakan PAS akan berlaku adil pada semua bangsa serta juga agama . serta pula PAS nantinya akan tadbir yang berdasarkan ajaran Islam serta juga berpandukan dari al-Quran . Namun dari  rupa bentuk Negara Islam yang nantinya akan di wujudkan PAS tak di huraikan , tak di lakar dengan jelas .
Pada saat saya akan  mengajukan beberapa pertanyaan , apa yang telah saya jangkakan yakni adalah PAS mengemukakan contoh . Kalaupun  tunjuk negara contoh yang lagi baik . Kesimpulan dari jawapan yang telah di terima , menurut  saya , hanyasuperficial .
Meski bagaimanapun pada 27 Julai yang lalu pertanyaan yang  saya pun di jawab .  Jawapan yang telah di berikan oleh pemimpin dari Pemuda PAS Fadhli Shaari pada saat beliau bercakap di satu forum di Shah Alam , bukan lah pada saya  langsung .
Fadhli mengatakan bahawa apabila PAS menawan Putrajaya , ia akan menggunakan Kelantan yang sebagai rujukan dalam mengurus perundangan , khususnya yang membabitkan pentadbiran dari golongan minoriti serta juga aspek hiburan .
Menurut beliau Kelantan yang telah “ berjaya dalam mengimbangi undang - undang syariah & keperluan budaya golongan yang bukan Islam .
Fadhli juga mengakui mentadbir dari sesebuah negeri yang berbeza dengan mentadbir dari negara tapi “ kami akan guna Kelantan sebagai rujukan & seterusnya ambil langkah demi langkah .
Didalam erti kata lain,  kalau mahu untuk bayangkan bagaimana rupa dari bentuk Malaysia dibawah pemerintahan PAS , tengok saja Kelantan .
sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==