Masca kecam kenyataan SUA MOM : Atlet Israel



Persatuan Kanu Malaysia ( Masca ) kini mengecam soal tindakan dari Setiausaha Agung Majlis Olimpik Malaysia ( MOM ) yakni Nazifuddin Najib yang meminta untuk kerajaan menimbang terhadap semula larangan atlet Israel , menyertai Kejohanan  dari Renang Para Dunia , yang telah di jadualkan di Kuching,  Sarawak pada bulan Julai ini .
Presiden Masca , yakni Megat D Shahriman Zaharudin mengatakan bahawa Nazifuddin lah yang seharusnya untuk  lebih peka dengan sensiviti terhadap hubungan luar serta juga diplomatik dari negara memandangkan Malaysia tak pernah untuk  mengiktiraf Israel , sebagai sebuah Negara .
" Ini bukanlah  kali pertama Malaysia melarang kedatangan wakil dari Israel . Sebelum ini Malaysia juga pernah melarang penyertaan pemain bola sepak Chelsea berasal dari Israel , yakni Yossi Benayoun untuk menyertai pasukannya ke-Malaysia bagi perlawanan persahabatan pada  beberapa tahun lalu , " ujarnya didalam kenyataan pada hari ini .
Katanya , sebagai anggota gabungan Majlis Paralimpik Malaysia , Masca pun  menyokong dengan sepenuhnya dari komitmen kerajaan yang tak membenarkan dari mana mana soal  atlet Israel yang masuk ke Malaysia atas dari apa juga , sebab selain dari Malaysia tak akan menganjurkan yang sebarang acara yang memiliki perwakilan ataupun penyertaan dari Israel .
" Masca menuntut agar Datuk Nazifuddin bertanggung jawab didalam kenyataan beliau serta juga memohon maaf/haruslah meletak jawatan dengan  serta merta , " ujar Megat D Shariman .
Beliaupun  juga berharap agar penganjuran kejohanan renang tersebut akan berlangsung dengan baik ,  tanpa adanya sebarang halangan .
Nazifuddin yang sebelum ini , di lapor  mencadangkan kerajaan yang membenarkan atlet Israel untuk bertanding pada Kejohanan Renang Para Dunia tahun  2019 , tetapi tak membenarkan pula penyiaran dari lagu kebangsaan Israel untuk  di mainkan / bendera dari Israel untuk di naikkan sepanjang kejohanan tersebut berlangsung sebagai sebahagian dari pada protes .
Perdana Menteri , yakni adalh  Dr Mahathir Mohamad yang sebelum ini juga telah menegaskan bahawa kerajaan tak akan membenarkan soal penyertaan dari atlet Israel pada kejohanan tersebut  yang di jadualkan berlangsung pada 29 Julai hingga 4 Ogos ini .
sumber : Malaysiakini.com

close
==[ Close ]==