Tun M : 'K'jaan akan jelaskan takrif menghina kepada polis'



Kerajaan nantinya akan menjelaskan soal takrifan yang  mengenai sesuatu dari  perbuatan ataupun kenyataan yang boleh untukm di anggap menghina sebagai panduan pada agensi penguatkuasa undang undang , kata dari  perdana menteri, yakni adalah Dr Mahathir Mohamad .
Mengulas dari  penahanan 3  individu dibawah Akta Hasutan yang  baru - baru ini , Mahathir mengatakan bahawa pihak berkuasa yang pada masa ini tak memahami apa  sahaja yang boleh untuk  di anggap sebagai kenyataan / tindakan yang  menghina .
Mahathir juga mengatakan bahawa  negara pada hari ini mengamalkan dari kebebasan bersuara serta juga seseorang tak seharusnya di persalahkan apabila mereka bercakap  sesuatu fakta .
" Pada masa ini,  pihak penguatkuasaan tidak faham apa yang di anggap sebagai menghina . Jadi kita perlu untuk  ' spell out apa yang sebenarnya perbuatan ataupun perkataan yang di anggap sebagai menghina " .
" Saya pun  telah nyatakan di Malaysia,  sekarang ini kita amalkan kebebasan untuk  bersuara & kebebasan bersuara ini,  kalau dia nak bercakap sesuatu perkara yang factual , dia tidak boleh untuk di salahkan “ ujar dari  Mahathir .
Beliau pun juga menjawab soalan pemberita , mengenai penggunaan Akta Hasutan keatas 3 individu , kerana menyiarkan mengenai  kenyataan yang di katakan telah menghina Sultan Muhammad V dimedia social pada awal minggu ini .
 sumber : malaysiakini.com

close
==[ Close ]==