Dr M Menghadap Sultan Johor



Penganalisis dari  politik kini telah menolak dari kemungkinan ketegangan,  antara Putrajaya & Istana Negara apabila Sultan Ibrahim yang dari Johor ,  menjadi Yang di-Pertuan Agong yang ke16 .

Azmi Hassan , berasal dari Universiti Teknologi Malaysia mengatakan bahawa pemerintah Johor nanti akan berhenti untuk  bercakap kepada Dr Mahathir Mohamad sebaik sahaja beliau menjadi raja Negara .


Azmi mengatakan bahawa beliau pun percaya Sultan Ibrahim Sultan Iskandar , yang sebagai Agong , tak akan bertindak balas terhadap perdana menteri ,  seperti yang di lakukannya sebagai pemerintah negeri tersebut.

" Ada perpisahan  yang jelas antara dariPerdana Menteri & Agong , " ujarnya .

" Kedua duanya pun memiliki misi yang jelas , dari segi tanggung jawab mereka . Dengan cara inilah , mereka dapat  saling melengkapi .

" Gabungan dari Sultan Ibrahim yang sebagai Agong & Mahathir , sebagai perdana menteri yang  akan menjadi gabungan yang juga  baik darisegi tadbir urus . "

Beliau pun juga mengulas soal perbualan didalam talian , yang menyusul dari  pengumuman pada Ahad lalu soal keputusan dari Sultan Kelantan , untuk turun sebagai Agong .

Terdapat pula ceramah yang seterusnya , Sultan Pahang , tak mungkin untuk mengambil alih akibat sakit . apabila itu benar & tradisi di ikuti , pejabat tersebut pergi ke Sultan Ibrahim . apabila ia menolaknya , Sultan Nazrin Shah yang dari Perak nantinya akan mengambil alih.

Sultan Muhammad V , dari peletakan jawatan Kelantan  yang sebagai Agong datang 3 thn sebelum ia di gantikan dibawah sistem yang unik berputar jawatan dikalangan dari sembilan raja Melayu .


close
==[ Close ]==