Video tari-menari memalukan ketua hakim, AG memalukan



Ketua dari Pemuda Umno , yakni adalah Asyraf Wajdi Dusuki telah menyifatkan klip video yang telah  memaparkan dari Ketua Hakim Negara, yakni adalah  Richard Malanjum , Peguam Negara Tommy Thomas serta juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri , yakni Liew Vui Keong didalam suatu majlis tari menari yang sebagai memalukan institusi dari kehakiman .
Asyraf mengatakan bahawa dengan demikian merujuk klip video pada program Legal Year 2019 , yang juga tellah melibatkan personaliti serta juga tokoh perundangan yang di adakan pada awal bulan ini .
" Penularan dari video majlis tari menari,  yang turut telah melibatkan dari personality personality yang  seperti Liew , Tommy Thomas , Richard Malanjum, serta juga peguam - peguam politik yang di lihat pro - Pakatan Harapan ( PH ) , seperti Ambiga Sreenavasan serta juga Siti Kasim merupakan suatu yang amat memalukan pada institusi kehakiman serta juga perundangan Negara , " ujarnya .
kata Asyraf , sejak dahulu institusi kehakiman serta juga perundangan negara terutamanya didalam kalangan hakim , sangatlah sensitif terhadap pergaulan social ,  kerana ia mempengaruhi keyakinan dari  masyarakat terhadap kehormatan , integriti  , nilai etika serta juga adab susila mereka .
" Apatah lagi apabila melibatkan ketua dari hakim negara serta peguam negara yang bersosial dengan ahli politik & individu berprofil tinggi , yang pastinya boleh mengundang kontroversi serta juga menghakis kepercayaan rakyat terhadap sebarang keputusan yang bakal mereka ambil kelak .
" Ini pun juga terkait terhadap mantra yang harus mendasari dari sistem kehakiman serta juga perundangan negara yakni adalah keadilan bukanlah hanya perlu untuk di laksanakan , bahkan mesti di lihat di laksanakan , " ujarnya .
Justeru , menurut Asyraf , pihaknya pun kecewa terhadap penularan dari  video berkenaan yang menurutnya mencalar dari institusi kehakiman serta juga sistem keadilan Negara .


sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==