'Tok Batin tak Sokong PH, Jangan Bayar Gaji Dia'



Ketua - ketua dari kampung Orang Asli ataupun tok batin yang di Cameron Highlands,  mungkin sahaja telah kehilangan gaji serta juga jawatan mereka apabila tak mengundi kerajaan persekutuan , pada 26 Jan ini .
Amaran tersebut  di nyatakan oleh senator PKR , Bob Manolan Mohd di sesi dialog yang dengan tok - tok Batin dikubu BN diPos Betau , pada pagi ini .
" Batin ini memang di bayar oleh kerajaan pusat , maka dari itu Batin kena sokong Pakatan Harapan . Tak sokong kita buang .
" Mana - mana batin yang tidak sokong kerajaan kita tidak bayar gaji dia , betul ? Janganlah bayar gaji dia .
" Kita bayar gaji dia , dia tidak sokong kita , buat apa kita bayar gaji dia , " ujarnya .
Bob sendiri,  berasal dari masyarakat Orang Asli serta juga mewakili komuniti tersebut di Dewan Negara .
Menurut dari Bob , pemimpin  untuk masyarakat merupakan Orang Asli serta juga Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) saat ini perlu untuk  menyokong agenda dari kerajaan .
Mereka yang hadir didalam majlis tersebut  terdiri dari pada ketua - ketua serta juga wakil dari pada 18 perkampungan Orang Asli Semai,  dari kawasan terbabit .
Sebelum dari ini , ketua - ketua kampung Orang Asli telah di bayar antara dari RM800 serta juga RM1,200 yang berdasarkan jumlah dari penduduk & keluasan pada sesuatu kampung yang berkenaan .
Bob pun juga menjelaskan , kerajaan PH hanyalsh mahukan ketua - ketua kampung yang boleh untuk bekerja sama dengan mereka , demi untuk kebaikan rakyat .
" Kalau mereka tidak boleh untuk  bekerja sama dengan kerajaan sekarang untuk ini , bagaimana kita nak lantik ia jadi pemimpin masyarakat kampong ?
 " Dasar kerajaan sekarang bukan lah seperti kerajaan yang terdahulu , kerajaan yang sekarang pemimpin Orang Asli tersebut mesti untuk  membela nasib dari anak buah mereka , kebajikan mereka  Ujarnya .
 sumber : malaysiakini.com

close
==[ Close ]==