6 Penyelam PPDA Berpusing-pusing Dalam Air



6 penyelam Pasukan Penyelamat Di Air atau yang sering disingkat PPDA Jabatan Bomba serta Penyelamat Malaysia ( JPBM ) yang lemas , diikat pada 1 tali saat menjalankan operasi dalam mencari dan menyelamat ( SAR ) seorang remaja tengah terjatuh kedalam lombong yang terletak di Taman Putra Perdana , Puchong .

Ketua dari Polis Daerah Sepang ACP, yakni  Abdul Aziz Ali mengatakan bahawa ia adalah prosedur operasi standard ( SOP ) unit berkenaan yang termasuk lengkap dengan mengenakan peralatan menyelam saat SAR .

Beliau juga mengatakan pasukan yang berkenaan turun kelombong tersebut pada pukul 9.15 malam Rabu didalam keadaan hujan yang renyai bagi mencari & menyelamatkan seorang remaja lelaki yang berusia 17 th yang di khuatiri lemas selepas ia tergelincir kedalam lombong tersebut saat memancing bersama dengan 2 lagi rakannya .

Ia mengatakan kepada pemberita padasaat ditemui pada lokasi kejadian Tiba - tiba air yang deras berlaku dikawasan itu menyebabkan kesemua mangsa berpusing - pusing didalam air serta menyebabkan peralatan menyelam mereka tertanggal , ”.

Beliau mengatakan bahawa kesemua mangsa yang bergelut kira - kira 30 minit , dengan anggota didarat segera cuba untuk membantu menaikkan mereka ketebing .

Abdul Aziz juga mengatakan kesemua mereka kemudian pun berjaya di tarik ketebing namun berada didalam keadaan tak sedarkan diri .

Beliau mengatakan pasukan perubatan yang tengah berada dilokasi cuba memulihkan mangsa dengan melakukan cara resusitasi kardiopulmonari ( CPR ) namun tak Berjaya .

Pada saat itu, Abdul Aziz berkata bahawa operasi mencari & menyelamat remaja terbabit ditangguhkan pukul 7.30 pagi sekaranng ini, yang akan membabitkan Pasukan dari Polis Marin dari Pelabuhan Klang .

2 anggota dari Balai Bomba & Penyelamat Shah Alam serta empat dari Balai Bomba & Penyelamat Pelabuhan Klang meninggal dunia didalam tragedi itu .

sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==