Ketukan Pintu Tengah Malam Cegah Khalwat Sudah Tiada Lagi



Tiada lagi ketukan pintu ditengah malam ataupun pintu di pecahkan oleh pegawai agama, apabila mendapat laporan-laporan khalwat maupun aktiviti yang lain,  yang juga menyalahi ajaran agama Islam .

Sebaliknya pula, Menteri diJabatan Perdana Menteri , yakni Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa menegaskan apa yang di lakukan oleh orang-orang Islam disebalik pintu yang sedang tertutup merupakan bukanlah urusan kerajaan .

“ Katakanlah kamu melakukan sesuatu secara peribadi , dlm kawasan persendirian , saya tak akan masuk campur .

“ Contohnya , Islam melarang minum arak tetapi jk kamu melakukannya didalam kawasan kamu sendiri , maka sebagai kerajaan , saya tak akan masuk campur .

“ Kebimbangan sy adalah apa yang berlaku dikhalayak umum yang mencemarkan sensitiviti , sahsiah / jenayah . Hanya itu yang kerajaan terlibat , bukan kerana kita mahu menjadi ‘ polis moral ’ tapi kita mahu menjamin kesejahteraan awam , ” katanya dlm temubual eksklusif bersama The Star .

Dalam temubual tersebut, Mujahid turut juga di laporkan mengutuk tindakan memecahkan pintu tuk menahan pesalah khalwat & berharap ia tak akan berlaku dlm pembaharuan yang akan di lakukan nanti .

“ Isu penguatkuasaan khalwat ini telah di salahgunakan & di eksplotasi untuk sesetengah kes . Adalah sangat penting mereka ( pegawai penguatkuasa ) tak terlibat dlm lingkungan persendirian  , ”katanya.

Mujahid yang  memegang potfolio mengenai Hal Ehwal Agama Islam, mengakui bahawa beliau berdepan dgn pelbagai cabaran-cabaran tuk mengubah imej jabatan itu .

Beliau sebelumnya ini di uji sebaik menjejakkan kaki kejabatan itu termasuk kes yang melibatkan golongan lesbian ,gay , biseksual serta  transgender ( LGBT ) ,  perkahwinan yang bawah umur , penipuan awam dimahkamah syariah & gangguan seksual disekolah tahfiz .

Mujahid pun juga mengatakan bahawa  beliau juga sedang mencuba tuk mengubah minta penjawat awam yang telah di gambarkan sebagai konservatif agama,  yang mahu untuk menegakkan kesucian Islam dgn pemahaman dari mereka sendiri .

sumber : sinarharian.com
close
==[ Close ]==