Penyelamat Maut dalam Operasi SAR Lion Air



Salah seorang penyelamat maut, pada saat melakukan operasi dalam mencari & menyelamat ( SAR ) , mangsa nahas pada pesawat Lion Air JT-610 diperairan Karawang , Jawa Barat ,pada  semalam.

Penyelam yang bernama Syachrul Anto di sahkan meninggal dunia oleh Kolonel Laut ( P ) Isswarto .

Yang katanya , kerja - kerja menyelamat bagi mencari badan pesawat serta juga  mangsa sudah di hentikan pada pukul 4 petang waktu tempatan, kerana cuaca yang gelap bagaimanapun Syachrul masihlah berada didalam laut .

" Insiden itu berlaku pada jam 5.30 petang & mangsa di kejarkan ke Rumah Sakit didaerah Koja, Jakarta Utara didalam keadaan tak sedarkan diri .

" Bagaimanapun , Syachrul telah di sahkan meninggal dunia diRumah Sakit , " ujarrnya.
Yang sementara itu , Facebook Yosep Safrudin , rakan dari Syachrul turut untuk memuatnaik status pemergian dari sahabatnya itu .

Ungkapnya, pada kalangan rakan ,  Syachrul memang merupakan seorang yang aktif didalam misi pada kemanusiaan.

" Dia baru seminggu pulang dari misi kemanusiaan untuk  membantu mangsa gempa bumi tsunami Palu , kemudian saat ini berada diperairan Karawang untuk misi dalam mencari mangsa pada nahas pesawat .

" Namun misi kemanusiannya ' tewas '  bahkan berakhir disini , " Ujarnya.

Syachrul lebih mesra apabila di panggil ayah haji yang  merupakan seorang penyelam dengan berpengalaman luas & sanggup untuk  mengetepikan pekerjaannya demi untuk  membantu misi kemanusiannya .

Sumber : Sinarharian.com

close
==[ Close ]==