Panas! MP Umno Diam Kena Marah Nurul Izzah, Ini Sebabnya



Masa tanya didalam parlimen juga berlaku bila ahli pada parlimen menanyakan persoalan menteri kerajaan ( yang termasuk juga perdana menteri ) , yang mereka wajib juga untuk menjawab.
beliau biasanya berlaku pada setiap hari,  sementara parlimen lah yang sedang duduk , meskipun beliau  dapat juga untuk  di batalkan didalam keadaan yang luar biasa .

Masa soalan yang berasal pada sistem Westminster United Kingdom , serta juga  berlaku pada negara - negara yang lain , kebanyakannya negara Komanwel , yang juga menggunakan sistem tersebut .

didaalam praktiknya , soalan - soalan yang di persoalkan pada masa tanya yang biasanya di atur oleh penganjur pada setiap pihak ; meskipun pada soalannya biasanya tanpa adanya notis .

Soalan yang berasal dari penyokong kerajaan sama juga terdapat tujuan untuk membolehkan Menteri dalam membincangkan kebaikan dasar kerajaan , atau pun juga menyerang pembangkang.

Format tipikal yang  seperti soalan backbencher kerajaan mungkinlah  " Bolehkah Menteri membincangkan faedah inisiatif kerajaan mengenai isu , serta juga adakah Menteri sedar akan apa - apa dasar alternatif dikawasan ini ? "



Sumber : Dharian.com

close
==[ Close ]==