Banyak Anak Muda Kena Tipu, Belanjawan 2019 'Banyak Auta'



Bekas Perdana Menteri, yakni yang bernama DS Najib Tun Razak telah menyifatkan Belanjawan 2019, sebagai belanjawan “yang banyak auta” .

Yang Katanya , janji dari  PH sebelum ini yakni adalah untuk “memberi itu & ini” pada rakyat tak di realisasikan didalam belanjawan .

Yang antaranya , katanya janji,  untuk menghapuskan dari Pinjaman Tabung Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional ( atau yang disingkat PTPTN ) .

“ Banyak auta didalam belanjawan yang misalnya kata undi mereka PTPTN tidak payah bayar , manifesto PH . saya tunggu belanjawan . Eh yang keluar pulak , gaji bawah RM1000 tidak payah bayar .

"Gaji Mat Bangla pun lebih RM1,000, mereka potong rumput kat padang golf lebih RM1000 mana ada graduan gaji bawah RM1000," katanya dalam program santai bersamanya di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Malah  katanya juga, ramai anak muda yang tertipu dgn janji manis dari PH .

" Yang di janji tidak di bayar . Anak muda dah kena ? , " Ujarnya lagi .

Turut hadir oleh  isterinya Datin Paduka Seri Rosmah Mansor , selain dari  para penyokongnya.

Menteri Kewangan, yakni Lim Guan Eng (LGE) semalam didalam pembentangan Belanjawan 2019 didalam Dewan Rakyat mengumumkan pada pendapatan lebih dari RM1,000 pada sebulan perlu untuk membayar balik pinjaman,  dengan cara potongan gaji dari dua peratus bahkan hingga 15 peratus .

Kerajaan pun juga turut menyediakan pelepasan cukai pada syarikat yang telah membantu menyelesaikan baki dari pinjaman pekerja, tahun berakhir 2019 nantinya .

Lim Guan Eng mengatakan bahawa , langkah itu nanti  akan memastikan PTPTN kekal & mampan .

Kata , keputusan itu bagi memastikan PTPTN agar terus kekal serta juga mampan , selain turut untuk menyediakan pelepasan cukai pada syarikat yang telah membantu menyelesaikan baki pinjaman pekerja , bagi tahun berakhir 2019 .

Yang sebelum ini , peminjam nantinya hendaklah membuat bayaran balik dari pinjaman selepas dari 12 bulan tamat pengajian meski apapun status pekerjaan & gaji mereka .

Sumber : Sinarharian.com

close
==[ Close ]==