MP Sarawak Mahu Jumpa SPRM



anggota Parlimen Bandar Kuching Dr Kelvin Yii , berhasrat dalam bertemu ketua Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia , Latheefa Koya yang bagi membincangkan kemungkinan dalam membuka kertas siasatan ,  terhadap Abdul Taib Mahmud .
Yii pun mengatakan bahawa pihaknya mahu untuk bertemu SPRM meskipun menerima jawapan ' kitar semula ' bahawa siasatan yang terhadap bekas dari ketua menteri Sarawak tersebut tak akan di teruskan .
Rabu yang lalu , Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Vui Keong mengatakan SPRM tak menerima bukti baru untuk memulakan siasatan yang terhadap Taib .
Menjawab satu dari soalan oleh Yii , Liew pun mengatakan bahawa maklumat yang di terima dari pada Sarawak Report seta juga NGO alam sekitar Bruno Manser Fund yang sama seperti siasatan yang sebelum ini.
Pada saat di tanya mengenai jawapan dari  Liew , Yii mengatakan bahawa sebelum ini sebanyak 15 kertas siasatan SPRM yang telah di tutup oleh bekas dari peguam negara Abdul Gani Patail .
Justeru dari itu , Yii mengatakan bahawa beliau mahu untuk  bertemu Ketua Pesuruhjaya SPRM sendiri .
Yii pun juga menggesa Peguam Negara Tommy Thomas untuk menyemak semula dari  kes yang berkenaan .
Menjawab dari soalan Yii di Dewan Rakyat pada tahun lalu , Liew mengatakan bahawa Taib di bersihkan oleh Jabatan Peguam Negara dari pada sebarang salah laku .
Menteri tersebut menyatakan Gani telah menutup semua fail terhadap Taib tahun 2013 .
Bekas dari ketua pesuruhjaya SPRM Mohd Shukri Abdull mengatakan bahawa pada Julai yang lalu bahawa suruhanjaya tersebut tak dapat untuk mengambil tindakan yang terhadap Taib meskipun telah membuka 15 fail siasatan terhadapnya  , pada tahun 2015  serta juga tahun 2016 .
Shukri mengatakan bahawa para penyiasat tak dapat menghubungkan Taib yang dengan sebarang salah laku , yang kerana semua keputusan di buat oleh pihak yang lain . 
Taib pun berkhidmat sebagai ketua dari  menteri Sarawak dari tahun 1981 hingga 2014 .
Semasa saat memegang jawatan nya beliau pun  sering di tuduh melakukan rasuah serta juga memudahkan aktiviti pembalakan dinegeri tersebut .
Ahli dari  keluarga nya yang juga di katakan memiliki kepentingan perniagaan yang luas , didalam projek - projek kerajaan di Sarawak .
sumber : malaysiakini.com

close
==[ Close ]==