Kes Cerai Talak Tiga Sultan Kelantan



Mahkamah Tinggi Rayuan Syariah Kelantan , kemarin telah  mengesahkan bahawa kes perceraian talak 3 Sultan Kelantan dengan isteri kedua nya , yakni Che Puan Elia Suhana Ahmad , bukan di failkan sendiri baginda .
Ketua dari Pendaftarnya , yakni adalah Abu Bakar Abdullah Kutty mengatakan bahawa kes tersebut di failkan seorang wanita , yakni adalah Nik Rorhana Wan Abdul Rahman , 60, yang bertindak sebagai plaintif.
Menurut segi prosedur , pendaftaran tersebut sah serta juga pihak pendaftar dari  mahkamah boleh untuk menerima permohonan untuk memfailkan kes dari perceraian tersebut  tanpa pula mengira siapa kah individu yang berkenaan .
Abu Bakar meski bagaimana pun enggan untuk menjelaskan siapa kah Nik Rorhana dan juga pertalian hubungan yang dengan Sultan Kelantan bagi membolehkan beliau untuk  bertindak dalam memfailkan permohonan cerai tersebut .
Beliau pun jugalah di minta untuk  mengulas mengenai status dair  kes tuntutan perceraian talak 3 yang di dakwa di failkan oleh Sultan Kelantan di Mahkamah Tinggi Syariah , pada Selasa yang lalu .
4 hari yang lalu , peguam syarie Zainul Rijal Abu Bakar telah mengeluarkan kenyataan ke media mengesahkan bahawa pihak nya telah memfailkan permohonan dari  pengesahan cerai talak tiga , terhadap isteri kedua dari Sultan Kelantan , yakni Elia Suhana di Mahkamah Tinggi Syariah Kelantan .
Didalam kenyataan tersebut  Zainul Rijal mengatakan bahawa mereka pun telah di titahkan oleh Tuanku Ismail Petra agar memfailkan permohonan mengenai pengesahan cerai berkenaan antara Tuanku serta Elia Suhana .
Zainul Rijal didalam kenyataan tersebut mengatakan bahawa baginda tuanku telah melafazkan sendiri cerai talak tiga , terhadap Elia Suhana , 12 Februari 2010 di hadapan dari  beberapa saksi serta juga mahkamah menetapkan 21 Mac ini,  bagi mendengar permohonan yang berkenaan .
Abu Bakar mengatakan bahawa Nik Rorhana , yang dari Taman Petranis , Jalan Sultanah Zainab II , Kota Baharu , bertindak selaku plaintif yang  manakala Elia Suhana di namakan defendan .
Yang beberapa hari lalu pula , Utusan Malaysia juga melaporkan bahawa Elia Suhana , 31 , musykil dengan kesahihan lafaz cerai , yang di failkan oleh peguam suami nya kerana beliaupun mendakwa pada pada saat itulah Tuanku Ismail Petra sedang gering .
Utusan memetik dari  peguam Elia Suhana-Fakhrul Azman Abu Hasan sebagai mengatakan bahawa , perkara tersebut telah di sampaikan oleh anak guam nya itu,  selepas dari  permohonan pengesahan lafaz cerai Sultan yang di laporkan secara meluas , oleh media .
sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==