Laporan PAC Buat Najib Terbela



Bekas dari  perdana menteri , Najib Razak yang meluahkan rasa yang   terbela yang dengan laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara yang di bentang semalam , terhadap tuduhan yang berlaku rompakan terhadap hasil dari cukai barang sert juga perkhidmatan semasa pentadbira nya .
Menurutnya , laporan tersebut menunjukkan bahawa “ mustahil sama sekali ” berlaku nya penyelewengan didalam caranya dalam mengendalikan kutipan GST yang semasa menjadi Perdana Menteri .
PAC pun menyiasat dakwaan Menteri Kewangan dari Lim Guang Eng pada Ogos tahun yang  lalu bahawa kerajaan BN bawah Najib “ merompak ” bayaran balik dari GST .
Ini merupakan susulan tunggakan dari bayaran balik GST sebanyak hingga RM19.4 bilion setakat 31 Mei 2018 , serta juga Akaun Amanah Bayaran Balik GST hanyalah mengandungi RM150 juta .
Laporan PAC semalam , memperincikan bahawa kutipan GST tak hilang , tapi tak di salurkan kedalam Tabung Bayaran Balik GST , sebalik nya di masukkan terus ke Akaun Hasil Disatukan kerajaan persekutusan serta juga di gunakan untuk perbelanjaan yang lain .
Didalam surat pada Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) Oktober yang lalu , Peguam Negara Tommy Thomas mengatakan bahawa perkara tersebut melanggar Seksyen 7 Akta Tatacara Kewangan 1957 serta juga Seksyen 54 Akta Barangan & Perkhidmatan 2014 .
PAC didalam laporan nya mengesahkan bahawa terdapat ketidakpatuhan didalam bayaran balik GST :
Mengulas mengenai hal tersebut , Najib pun mengulangi kenyatan nya semalam bahawa tindakan nya tersebut  di lakukan berdasarkan nasihat dari akauntan negara serta juga pegawai - pegawai dari pada kementerian kewangan (pada saat itu ) .
Menurutnya , cara tersebut adalah cara yang sesuai untuk mengendalikan kutipan dari GST kerana jumlah dari  tuntutan bayaran balik iyalaah ,  menurut nya , " tak di ketahui "
sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==