Hukuman Wan Ji, DPP digesa Lim Baca Manifesto PH



Pemimpin DAP Lim Kit Siang telah menggesa semua timbalan dari  pendakwa raya membaca manifesto PRU yang ke-14 Pakatan Harapan agar memahami pendirian dari kerajaan yang berkenaan dengan  beberapa undang undang .
Ia merupakan susulan pendakwa raya yang  bagi kes Akta Hasutan terhadap pendakwah Wan Ji Wan Hussin , yang membuat rayuan untuk meningkatkan hukuman , disebalik komitmen dari kerajaan untuk memansuhkan undang - undang era dari penjajahan tersebut .
Pada 9 April 2018 yang lalu , Wan Ji di jatuhkan hukuman penjara 9 bulan atas tuduhan kerana menghina Sultan Selangor , namun pihak dari  pendakwaan membuat rayuan di Mahkamah Tinggi Shah Alam , guna untuk tempoh tersebut  di tingkatkan .
Wan Ji di bebaskan dengan jaminan selepas dari memfailkan rayuan terhadap hukuman tersebut .
Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 9 Julai pun bersetuju menambahkan hukuman  penjara hingga setahun serta juga mengarahkan agar hukuman segera untuk di jalankan wala u pun pihak pembelaan telah memberitahu hakim mereka mahu memfailkan penangguhan serta juga rayuan .
ia di bebaskan semalam selepas dari Mahkamah Tinggi di Shah Alam telah membenarkan permohonan dari peguam Wan Ji, Mohd Radzlan Jalaluddin untuk menangguhkan pelaksanaan , yang sementara menunggu rayuan .
Permohonan untuk meningkat kan hukuman tersebut  mengundang persoalan mengenai pendirian kerajaan , yang berkenaan akta tersebut .
Peguam Negara Tommy Thomas yang kemudian menjelaskan , bahawa beliau tak tahu akan tindakan tdari imbalan pendakwa raya tersebut.
Beliau bagaimana pun juga menggesa timbalan pendakwa raya untuk mendapatkan nasihat dari pada Thomas sebelum meneruskan langkah kedalam kes seumpama nya .
sumber : malaysiakini.com

close
==[ Close ]==