Saksi : Kami Dipaksa Tulis Cek



engarah Urusan Ihsan Perdana Sdn Bhd , Dr Shamsul Anwar Sulaiman pun memberitahu kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur,  bahawanya  beliau telah  " di paksa " untuk mengeluarkan cek , guna untuk individu ataupun  entiti yang beliau tak ketahui .
Semasa dari pemeriksaan balas Harvinderjit Singh , Shamsul mengatakan bahawa beliau pun mengeluarkan cek tersebut  atas dari arahan Dennis See Thuan Buan , pengarah dari tanggungjawab sosial korporat ( CSR ) 1MDB .
Shamsul pun juga mengakui bahawa permintaan tersebut merupakan luar biasa tapi ia di patuhi oleh nya .
Harvinderjit : Didalam fikiran kamu , mesti kamu fikir kan cek ini untuk apa .
Shamsul : Saya tanya kepadanya kemudian beliau kata " kamu tidak perlu tahu . "
Harvinderjit : Ada kah apa - apa pada peringkat tersebut , yang juga buat kamu mengesyaki Najib terlibat ?
Shamsul : Saya tak mengesyaki apa – apa .
Shamsul didalam keterangan nya mengatakan bahawa beliau cuba untuk  bertanya soal penerima cek tapi kecewa dengan See , yang kemudian memberi maklum balas ia hanya mengikut arahan serta Ihsan Perdana yang juga perlu untuk  lakukan perkara sama.
Shamsul menyatakan bahawa beliau di paksa untuk patuh , kerana Yayasan Rakyat 1Malaysia serta 1MDB membiayai kerja - kerja CSR Ihsan Perdana .
RM143 juta untuk Ihsan Perdana
Pada suatu saat , Harvinderjit kemudian menarik dari  perhatian Shamsul pada sebuah fakta bahawa RM143 jt telah di pindahkan keakaun Ihsan Perdana pada April tahun 2015 .
Berikutan tersebut , Shamsul pun juga menegaskan beliau telah menandatangani 28 cek Ihsan Perdana yang berjumlah hingga RM73 jt pada Mail Global Resources Sdn Bhd .
Shamsul menegaskan pula bahawa beliau telah menandatangani cek yang berjumlah RM3 jt pada Razli Talib serta Razlan Shah bahakan juga cek bernilai hingga RM42 jt pada akaun yang mahkamah saat ini ketahui dibawah nama dari Najib .
Shamsul mengatakan bahawa beliau telah bertanya soal akaun peribadi daro AmBank yang dengan angka terakhir 906 serta 880 tapi tak Berjaya .
sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==