Harta Rosmah Perlu Diisytihar



Isteri dari Najib Razak, yakni adalah Rosmah Mansor gagal mengketepikan dari notis pendakwaan , yang memerlukan beliau untuk mengisytiharkan harta nya didalam kes dari penggubahan wang haram yang di hadapinya .
Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur , yakni Mohamed Zaini Mazlan telah  memutuskan mematuhi notis yang berkenaan tak akan menjejaskan hak nya untuk perbicaraan yang adil , kerana dia tak ada kenamengena terhadap 17 pertuduhan dari pengubahan wang haram yang di hadapi nya tersebut .
Pada 10 Mei yang  lalu , Rosmah pun mencabar kesahihan dari Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram , dengan mendakwa dia bertentangan dengan perlembagaan serta juga peruntukan dibawah undang - undang tersebut menyekat hak nya untuk berdiam diri .
Pihak pembelaan yang berhujah notis dibawah Seksyen 49 Amla tersebut telah  melanggar hak dari  Rosmah untuk mendapatkan perbicaraan yang adil serta juga keistimewaan nya untuk tak menunjukkan diri nya bersalah ( self-incrimination ) .
April yang lalu , pihak pendakwaan pun juga telah memfailkan dari notis terhadap Rosmah , untuk mengisytiharkan pembelian hartanah nya didalam kes pengubahan wang haram yang sedang di hadapinya tersebut .
Rosmah pun menghadapi hingga 12 tuduhan dari pengubahan wang haram yang berjumlah hingga RM7,097,750 serta juga 5 lagi tuduhan , kerana juga di dakwa telah gagal untuk mengisytiharkan pendapatan nya kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri .
Rosmah juga mengaku tak bersalah dengan  semua pertuduhan , pada 04 Oktober tahun lepas di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur .
sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==