Saran Gubal Akta Antidiskrimnasi Kaum




Akta Antidiskriminasi Kaum , perlulah untuk  di gubal bagi menangani isu-isu diskriminasi kaum , ujar dari Ketua Pemuda PKR Wilayah Persekutuan , Na'im Brundage .
Menurut ia , perpaduan kaum merupakan faktor yang terpenting untuk negara ini yakni adalah mencapai status negara yang maju serta juga ia tak akan menjadi kenyataan apabila diskriminasi kaum tak di tangani dengan sebaiknya .
" Akta antidiskriminasi telah di laksanakan dipelbagai negara maju seperti di Australia , Kanada ,  Perancis , Jerman , Hong Kong , Netherlands , New Zealand , Poland , Rusia , United Kingdom , Amerika Syarikat serta juga ia wajar untuk  di pertimbangkan untuk di laksanakan dinegara ini asalkan tak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan .
" Akta Antidiskriminasi Kaum ini sememang nya tak akan mampu membanteras kesemua gejala diskriminasi pada kaum di Malaysia seperti yang telah di ungkapkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri tetapi  ia merupakan  salah satu langkah kehadapan yang boleh untuk  di laksanakan segera untuk menunjukkan komitmen kerajaan didalam memastikan perpaduan kaum dinegara ini terus terpelihara , " kata nya didalam kenyataan .
Selepas dari mengambil alih di kerajaan pusat , Pakatan Harapan pun juga mengumumkan untuk menyemak semula mengenai Akta Keharmonian Nasional yang di cadangkan pentadbiran BN yang sebelum itu .
Rang Undang-Undang tersebut  merupakan  salah satu dari pada 3 RUU yang di draf oleh Majlis Konsultasi Perpaduan Negara , selain RUU Kebencian Kaum serta juga Agama serta Rang Undang-Undang Suruhanjaya Keharmonian serta juga Rekonsiliasi Nasional .
Menteri di Jabatan Perdana Menteri , Dr Mujahid Yusof yang  sebelum ini mengatakan bahawa kerajaan nantinya akan membentangkan Akta Antidiskriminasi , Akta Suruhanjaya Keharmonian serta juga Rekonsiliasi Nasional , serta Akta Kebencian Kaum serta Agama .
 sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==