Pendidikan Pelbagai Aliran, Bukan Rasis



Presiden MCA Wee Ka Siong mengatakan bahawa bantahan terhadap pengenalan tulisan Jawi , untuk murid sekolah rendah , termasuk pula di sekolah vernakular , bukan lah tentang perkauman tapi berkenaan hala tuju pendidikan di pelbagai aliran yang ada di Malaysia .
" Kita bukan rasis , ramai orang membantah dasar ini bukanlah kerana kita benci tulisan Jawi tapi kita menghormati nilai budaya seta juga kesenian , serta menghormati khat Jawi ( tapi ia sebaiknya ) di terapkan di dalam pendidikan seni ataupun secara elektif . Ia tidak perlu di paksa masuk kedalam sukatan pelajaran .
" Ini bukanlah soal perkauman , ini merupakan masalah hala tuju pendidikan di pelbagai aliran , " ujarnya didalam hantaran yang didalam bahasa Mandarin di Fb pada hari ini , yang turut untuk di sertakan yang dengan tanda pagar " MCA jadi tulang belakang pendidikan Cina " .
" Apabila mempertahankan pendidikan pelbagai aliran di katakan rasis , bagaimana dengan kenyataan dari 'Cina kaya' serta juga mempertahankan sistem kuota dimatrikulasi ? " soal nya lagi .
Walaupun tak merujuk secara khusus , Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik pada Mei yang lalu pernah mengatakan bahawa kuota matrikulasi , dengan 90 peratus untuk golongan bumiputera , merupakan kerana mereka lebih memerlukan , berbanding dengan masyarakat Cina , yang secara umumnya lebih senang .
Maszlee yang kemudian menjelaskan beliau tak bermaksud untuk memukul rata masyarakat tersebut serta juga menafikan ada dikalangan mereka didalam golongan B40 .
Hantaran Wee tersebut beberapa jam selepas dari  Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad melabelkan Dong Zong , yang sebagai “rasis” selepas dari pertubuhan pendidikan Cina tersebut  mendakwa langkah dari kerajaan yang memperkenalkan tulisan Jawi disekolah sebagai satu bentuk " Islamisasi " .
Ia disebalik kompromi , oleh Kementerian Pendidikan yang antara nya menjadikan nya sebagai pilihan  , dengan guru di beri kuasa untuk menetapkan kaedah pengajaran , dan juga pengurangan halaman dari pada 6 kepada 3 muka surat .
Wee mengatakan bahawa bukan Dong Zong sahaja , yang membantah perkara tersebut, tapi juga masyarakat India , pertubuhan agama serta juga sejumlah tokoh serta ahli akademik Melayu .
Beliaupun jugalah membangkitkan peristiwa Ops Lalang pada 1987 apa bila Mahathir-pada saat itu pertama kali sebagai perdana menteri-yang antara lain , mengambil tindakan kepada aktivis pendidikan Cina dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) .
Usaha penyelesaian dirumitkan
Sementara dari  itu , Anggota Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh mengatakan bahawa kritikan dari Mahathir terhadap Dong Zong tersebut hanyalah akan merumitkan usaha , untuk mencapai penyelesaian didalam isu tersebut .
" Berbanding dari pada mengurangkan kebimbangan Dong Zong didalam itu , gelaran rasis hanya menjauhkan mereka , dari pada sebarang rundingan serta juga kompromi
" Apabila ada asas untuk tak bersetuju dengan Dong Zong , ia patutlah di buat dengan hujah rasional serta juga kebimbangan mereka tak boleh untuk di tolak sebagai perkauman , " ujarnya .
Beliau pun jugalah menyokong hasrat Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng (LGE) untuk membangkitkan isu tersebut di kabinet sekali lagi serta juga berharap penyelesaian yang baik , dapat untuk di capai secepat mungkin melalui dialog serta juga rundingan .
sumber : malaysiakini.com

close
==[ Close ]==