Dikelirukan dalam 7 Tuduhan kes SRC



Bekas dari  perdana menteri, yakni Najib Razak memohon Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk membatal kan 7 pertuduhan keatasnya yang berkaitan dengan dana RM42 jt dari pada SRC International Sdn Bhd , bekas dari anak syarikat 1MDB .
Menurut dari  peguamnya Kamarul Hisham Kamaruddin , bekas dari  perdana menteri tersebut terkeliru terhadap kata - kata didalam kertas pendakwaan , yang menyebabkan berlakunya kesalahlaksanaan keadilan ( miscarriage of justice ) .
Kamarul pada saat berhujah dihadapan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali mengatakan perihal kata - kata pertuduhan yang  mengenai butiran kesalahan tak memberikan makluman yang  mencukupi pada Najib guna mengetahui apa kah tuduhan terhadap ia srta juga menyediakan pembelaan yang secara wajar .
" Seksyen 154 Kanun Prosedur Jenayah mengatakan bahawa pertuduhan tersebut hendak lah mengandungi butiran-butiran soal cara kesalahan yang di katakan di lakukan sebagai mencukupi .
" Disini , tertuduh ( Najib ) tak memiliki notis yang mencukupi soal apa yang ia di tuduh selaku ( saat menjadi ) perdana menteri , " ujar dari Kamarul pada hakim Mohd Nazlan .
Pendakwaan berganda pada Najib
Peguam yang berhujah mengenal pasti butir - butir kesalahan yang di katakan didalam pertuduhan yang merupakan suatu hal yang penting , kerana dia bertujuan untuk memastikan tertuduh mendapat perbicaraan yang adil ,  selaras dengan Perkara 5 (1) Perlembagaan Persekutuan .
" Pihak pendakwa mesti untuk menonjolkan ( butir - butir mengenai kesalahan pelanggaran jenayah pecah Najib , penyalah gunaan kedudukannya yang sebagai perdana menteri srta juga pengubahan wang haram ) supaya pasukan pembelaan dapat untuk  menyediakan suatu perbicaraan yang adil , " ujar dari Kamarul .
Perbicaraan SRC International keatas Najib yang juga di dengar hakim Nazlan . Meski bagaimanapun , pendengaran kes akan bersambung pada Isnin , minggu hadapan .
Kamarul pun juga mengatakan bahawa pertuduhan keatas Najib yang menyebabkan bekas perdana menteri tersebut terdedah pada pendakwaan yang berganda kerana beliau di kenakan lebih dari pada satu pertuduhan , bagi kesalahan yang sama .
sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==