'Lagi bagus RCI daripada siasatan dalaman'



Perdana Menteri yakni Dr Mahathir Mohamad pun menolak kepada saranan supaya kerajaan mengadakan siasatan dalaman guna untuk menyiasat salah lakukehakiman .
Dita nya soal saranan tersebut yang pada hari ini , Mahathir mengatakan bahawa kerajaan terikat yang dengan keputusan asal untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi meneliti perkara tersebut.
Yang semalam , bekas dari hakim Mahkamah Persekutuan Gopal Sri Ram telah mencadangkan agar kerajaan melalui Ketua Hakim Negara baru Tengku Maimun Tuan Mat dapat menjalankan siasatan dalaman,  bagi menyiasat dakwaan salahlaku dari  badan kehakiman .
Gopal mengatakan bahawa , langkah tersebut  merupakan  lebihbaik berbanding menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja , yang menurut nya boleh untuk  mencabul prinsip pengasingan kuasa .
Meskipun mengumumkan padabulan Februari bahawa Putrajaya nantinya akan menubuhkan RCI dalam menyiasat salah laku kehakiman susulan dakwaan yang menggemparkan Hakim Mahkamah Rayuan , Hamid Sultan Abu Backer , namun setakat dari ini suruhanjaya diraja tersebut  masih belum untuk  menjadi kenyataan .
Diminta penjelasan yang lebih  lanjut mengenai perkara pada  hari ini , Mahathir pun  menjawab tak dapat memberi tarikh dari penubuhan RCI tersebut .
" Saya fikir mereka nantinya  akan mula bekerja tak lama lagi , " ujarnya ringkas .
Sumber Pakatan Harapan yang sebelum ini telah memberitahu kepada  Malaysiakini terdapat pihak yang didalam gabungan tersebut , serta hakim - hakim yang bersara , yang memang menentang saranan dari penubuhan RCI tersebut  kerana mereka risau apabila  " kebenaran yang tak menyebelahi mereka " akan dapat di temukan .
sumber : malaysiakini.com
close
==[ Close ]==